http://www.gamepur.com/files/images/2014/Sony-Gamescom-2014.jpg

بالاخره آخرین کنفرانس شرکت های سونی و مایکروسافت در گیمزکام آلمان برگزار شد و گیمر ها به چیزی که انتظارش را می کشیدند رسیدند؛ اما شاید هم نه دقیقا آن چیزی که می خواستند! سونی که وعده ی سورپرایز های زیادی را در گیمزکام داده بوده نتوانست در حد انتظار ها ظاهر شود و تنها نمایش های کوچکی از بازی های بزرگ خود به نمایش گذاشت که طرفداران سونی و کنسول بازی این شرکت را کمی نا امید ساخت. تاریخ ثابت کرده است که نمایشگاه شهر کلن آلمان هیچ گاه میزبان معرفی بازی های AAA نبوده است ولی با این حال سونی می توانست با یک نمایش خارق العاده از عنوان بعدی استودیو ناتی داگ ، یعنی Uncharted 4 همگان را به وجد آوَرَد. علی رقم این که بازی های بزرگی قادر به خود نمایی در کنفرانس سونی نبودند، اما اخباری از آپدیت جدید – و قابلیت های تازه ای که سونی برای کاربران خود در نظر گرفته است منتشر شد که در ادامه ی مطلب آن ها را بازگو خواهیم کرد.

 

GamesCom SonyStage تاریخ تکرار می شود | تحلیل کنفرانس سونی در Gamescom 2014

کنفرانس سونی در گیمزکام ۲۰۱۴

آن طور که تاریخ نشان داده است، کمپانی ها در کنفرانس های E3 بهتر عمل کرده اند و در واقع عناوین و امکانات مورد توجه خود را برای E3 در نظر می گیرند. اما به استثنائ سال ۲۰۱۳ چند سالیست که دیگر E3 آن رنگ و بوی قدیمی را نداشته و گیمر ها را خسته کرده است که در E3 امسال این ادعا دوباره تکرار شد. چشم همه به گیمزکام امسال دوخته شده بود که ظاهرا این هم گذشت و چیز زیادی برای گیمر های سونی نداشت. بازی های بزرگی برای PS4 مانند Bloodborn و Until Down در دست ساخت هستند اما سونی هنوز آن ها را برای نمایش های خارق العاده آماده نساخته است اما اگر اخبار گیمزکام را دنبال کرده باشید، بعد از کنفرانس نیز چند تریلر و بازی انحصاری نیز معرفی شدند. بازی های شرکت هایی نظیر Ubisoft نیز در گیمزکام امسال نمایش داشتند که در نوع خود جالب و متنوع بود.

سونی گیمزکام امسال را با نمایشی از بازی سبک ترس خود یعنی Bloodborn آغاز کرد. یک نمایش قوی که گیم پلی بازی را به تصویر کشید. محیط بازی به خوبی کار شده بود و مانند بسیاری بازی های دیگر لایق نسل هشتم می باشد. چاشنی بازی همانطور که گفتیم، ترس بوده و با استفاده از اکشن های مورد علاقه ی بازیبازان، تجربه ای ناب از سبک Horror را برای پلیر های PS4 به ارمغان خواهد آورد. تا آنجا که نشان داده، سونی حساب ویژه ای بر روی این بازی باز کرده است و می داند که آینده ی خوبی در انتظار دست پخت From Software خواهد بود. این بازی که چند ماه پیش در E3 معرفی شد و نمایش خاصی را از آن شاهد نبودیم، فعلا تاریخ انتشار مشخصی نداشته و به احتمال قوی در سال آینده منتشر خواهد شد. From Software که به عنوان سازنده ی Bloodborn شناخته شده است کاملا نشان داده است که به غیر از خط داستانی و گیم پلی ترسناک، انتخاب دیگری را مطلوب نمی داند و قصد دارد این استراتژی را بر Bloodborn نیز پیاده کند.

 

15044407952152768093 تاریخ تکرار می شود | تحلیل کنفرانس سونی در Gamescom 2014

تصویری از بازی Bloodborne

 

بعد از نمایش این بازی، نوبت به Andrew House، رئیس بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی رسید تا بر روی استیج آمده و سخنان خود را ارائه دهد. وی خبر داد که سونی تا کنون بیش از ده میلیون دستگاه PS4 تحویل مشتری داده است که موفقیتی بزرگ برای PS4 و سونی محسوب می شود. House از خوشحالی سونی برای اینکه توانسته است تعداد فروشی بی نظیر را با PS4 در سال اول عرضه ی آن تجربه کند صحبت کرد و استیج را ترک کرد. رقیب PS4 تا کنون عددی دقیق را از نظر تعداد فروش به مشتری ارائه نداده است، اما اعداد و ارقام نشان از  آن دارد که حاصل تلاش Microsoft برای XBox One، تعداد فروشی بین پنج تا هفت میلیون بوده است. از امروز این آمار برای PS4 به روز شده است.

پس از سخنان مدیر بخش Sony Computer Entertainment، دلین کافبرگ بر روی صحنه حاظر شد و از بازی های سه بعدی، توضیحاتی را برای علاقه مندان ارائه کرد. وی حضار را به تماشای نمایش یک بازی تخیلی با اتمسفری خاص دعوت کرد و بعد از بازی او نیز تعدادی بازی مستقل دیگر به نام های The Tomorrow Children، Hollowpoint، Hell Blade و Rime معرفی شدند که نمایش های گسترده ای نداشتند و اطلاعات خاصی از آن ها در دسترس نیست. همیشه در کنار بازی های بزرگ، نیاز به عناوینی کوچک تر و البته سرگرم کننده ی ساده می باشد که در قالب بازی های رایگان ِ ماه یا بازی هایی با نصف قیمت اصلی بازی ها به صورت دیجیتالی عرضه می شوند. اگرچه آن ها تاثیر گذاری و جو عناوینی چون Infamous را ایجاد نمی کنند اما همیشه یکی از امکاناتیست که مورد علاقه ی گیمر ها واقع شده است. سونی نیز با مطلع بودن از این فرض، PS Store را پر از بازی های کم قیمت و رایگان کرده است که یکی از برتری های این استور محسوب می شود.

آخرین بازی ای که بعد از چندین نمایش متعدد رخ نمایی کرد و بعد از آن نوبت به بازی ای رسید که از بدو معرفی خود خود توجه های زیادی را به خود دیده است و حال و هوای انحصاری XBox One یعنی Halo را دارد. Destiny بازی ایست که به گفته ی سازندگان خود پتانسیل بدل شدن به یک بازی که به عنوان شروع کننده ی نسل هشتم معرفی شود را داراست. گیمر های شبکه های آنلاین گیمینگ با استقبال فوق العاده ی خود به این بازی واکنش نشان دادند و بعد از بسته شدن نسخه ی بتا، آمار و ارقام منتشر شده از سوی Bungie نیز این مسئله را اثبات کرد. این بازی با وجود دارا بودن خط داستانی مناسب و معقول، بیشترین مانور خود را بر روی بخش آنلاین بازی داده است و این طور که تا به حال نشان داده، Bungie بر روی اِلِمان های آنلاین این بازی به طور مطلوبی کار کرده است و قادر است این بازی را به یکی از محبوب ترین های تاریخ تبدیل کند.

 

xnews gc far cry 4 new screenshots 15705.jpg.pagespeed.ic.F16NHQs0VU تاریخ تکرار می شود | تحلیل کنفرانس سونی در Gamescom 2014

تصویری از بازی Farcry 4

 

نسخه ی چهارم یکی از پرطرفدار ترین فرنچایز های یوبی سافت نیز در کنفرانس سونی حاظر شد که قطعا آن را می شناسید. بله Farcry 4 نیز در گیمز کام نمایش داشت که در این تریلر توانست به خوبی جهان بازی را به گیمر های منتظر این عنوان معرفی کند. نسخه ی سوم این عنوان که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد توانست با کسب نمرات خوب و گاها عالی، توجه ها را به سمت خود بکشد و خود را به عنوان یک بازی بزرگ که از این به بعد باید انتظار آن را کشید (!) معرفی کند. یوبی سافت همیشه توانسته است عناوین خلاقانه و خوبی را خلق کند اما همیشه نیز به بهترین نحو ممکن بر روی همه ی بازی های خود کار نمی کند را که نمونه های آن را از سال های ۲۰۱۲ تا ۱۴ دیده ایم.

اما نوبتی هم باشد، نوبت عنوانیست که از چند ماه پیش اعلام شده است که دیگر در انحصار PS4 نخواهد بود و نسخه ی بعدی آن بر روی XBox One و ۳۶۰ نیز عرضه خواهد شد. کوجیما که به عنوان سازنده ی بازی Metal Gear Solid  فعالیت دارد، طبق معمول در کنفرانس سونی حاظر شد از بازی خود گفت. نمایشی که این بازی داشت به خوبی اهمیت فوق العاده و تلاش بسیار زیاد Kojima Production را بر روی بخش مخفی کاری بازی که از ارکان اصلی یا شاید هم رکن اصلی بازی باشد نشان می دهد. نکته ای که در نمایش های اخیر Metal Gear Solid: The Phantom Pain به خوبی واضح است، این است که بازی از انتخاب های بیشتری برای پیش بردن خط داستانی گیم پلی استفاده کرده است. شما می توانید از هر چیزی که بخواهید برای مخفی ماندن استفاده کنید. گرافیک بازی کاملا در خور نسل هشتم کنسول های بازیست و گیم پلی روان آن به خوبی نمایان است. سری MGS که تا کنون طرفداران بسیار زیادی را به سمت خود کشانده است، موفق شده تا در این نسخه نیز کاملا نیاز های هواداران خود را در نظر گرفته و با تلاش بسیار زیاد دقیقا آن چیزی باشد که انتظار می رود. کوجیما نیز در E3 2014 تریلری سی دقیقه ای از گیم پلی بازی منتشر کرد که ابتدا در پشت در های بسته برای خبرنگاران و توسعه دهندگان خصوصی نمایش داده و چندی بعد برای کاربران عادی در دسترس قرار گرفت که البته در برنامه ی شخص کوجیما نبود! این بازی به دلیل قدمت بالای خود در بین بازی های دیگر، بزرگ ِ سبک مخفی کاری شناخته شده و شاید بازی هایی مانند Splinter Cell و Hitman از امکانات این بازی الهام گرفته باشند. اما در حقیقت این طور است که اگر MGS: TPP در انحصار شرکتی باشد، واقعا ارزش آن دو چندان خواهد بود.

 

mgstpp gc 12 web تاریخ تکرار می شود | تحلیل کنفرانس سونی در Gamescom 2014

تصویری از بازی MGSV:PP

 

بالاخره از آپدیت نرم افزاری نسخه دوم PS4 پرده برداری شد و امکانات آن به نمایش در آمد. این به روز رسانی که چند روز پیش اخبار، اطلاعات و تصاویر آن به بیرون درز پیدا کرده بود، نشان می دهد که سونی به خوبی توانسته آن چیز را که در لحظه ی معرفی PS4 به هواداران وعده داده بود را عملی کند. این به روز رسانی تغییرات بسیار زیادی در UI یا همان رابط کاربری PS4 ایجاد خواهد کرد که علی رقم تعداد بالای تغییرات، جزئی خواهند بود و آن چنان که تغییرات بنیادین را در رابط کاربری PS4 ایجاد کند نخواهد بود. اضافه کردن قابلیت پوشه سازی و گرافیکی شدن ِ Element های رابط کاربری PS4 بخشی از این تغییرات خواهد بود. شاید این تغییرات هنوز هم تمام آن چه که کاربران می خواستند نبود اما آن ها را تا آپدیت بزرگ بعدی سرگرم خواهد کرد. قابلیت های بسیار زیادی برای کنسول بازی خانگی سونی در راه هستند که هنوز وارد میدان نشده اند و هنوز هم به عنوان یک وعده باقی مانده اند. اما رئیس کل شرکت سونی، اقای یوشیدا گفته اند که تمام چیز هایی که وعده داده بودیم، محفوظ است و چیزی از بین نرفته; تنها نیاز به زمانیست تا این قول ها را تحقق سازیم. PS4 از همان ابتدا بسیاری از قابلیت ها مانند Capture کردن عکس و ویدئو ها را که XBox One نداشت، در خود جای داده بود و نیازی به آپدیت آن ها نبوده اما هنوز هم یک قابلیت پرطرفدار مانده است که سونی در برابر قرار دادن آن در دستگاه خود خودداری می کند و آن هم توانایی اتصال حافظه های کول دیسک و اکسترنال هارد به PS4 و استفاده از تصاویر، موزیک و ویدئو های درون آن است که سونی معتقد است روزی که درگاه USB دستگاه PS4 به طور کلی آزاد شود ( توانایی اجرای ویدئو،موزیک و عکس را داشته باشد ) روزی خواهد بود که دیگر نمی توان مطمئن بود که PS4 هک نشود که برای این شرکت ضرر بزرگی خواهد بود.

شاید از همان ابتدا، وقتی که XBox 360 عرضه شد و عزم مایکروسافت برای رقابت با کنسول سونی بیشتر شد، همیشه مایکروسافت یک ریسینگ عالی به نام Forza داشت که هر چقدر هم PS3 بازی خوبی داشت، Gran Turismo آن توانایی رقابت با Forza را نداشت. هنوز هم که هنوز هست Forza 5 اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین ریسینگ های دنیا به شمار می رود; گرچه هنوز نسخه ی بعدی Gran Turismo عرضه نشده است. از این رو سونی دست به کار شده است تا بتواند به یک ریسینگ دیگر، با Forza رقابت کند. این بازی دقیقا همان Driveclub است که به دست Evolution Studios توسعه پیدا می کند. آن طور که تا کنون از این بازی گفته شده، ما با طیف گسترده و وسیعی از ماشین های در کلاس های مختلف روبرو خواهیم بود که هر کدام فیزیک و امکانات واقعی خود را دارند. تریلر هایی تا کنون از Driveclub منتشر شده است نشان می دهد که گرافیک بازی به ظرافت و دقت هرچه تمام تر کار شده است که لذت بازی را افزون خواهد کرد. به گفته ی استودیو سازنده ی بازی، تغییرات آب و هوا و انواع آن، بسیار شبیه به واقعیت طراحی شده اند که حس واقع گرایانه بودن را به شما القا خواهد کرد. تمرکز این بازی نیز بیشتر بر روی بخش آنلاین آن بوده و شما قادر خواهید بود تا گروه های مسابقه ای مختلف ساخته و با آن ها به سراغ راننده های دیگر رفته و مسابقه ای ترتیب دهید. تنظیمات و قابلیت های بازی نیز کاملا شایسته ی یک بازی با کیفیت بوده و نمایش های آن نیز همین مسئله را تایید می کند. در تریلری که سونی امسال از این بازی برای تماشاگران در نظر گرفته بود، مسابقه ی آنلاین سه نفر در جاده ای را نشان می داد که به زیبایی هرچه تمام تر آب و هوای بازی به صورت داینامیک تغییر می کرد اما نه آن طور که فکر کنید آب و هوای تغییر یافته حتی برای پنج دقیقه هم پایدار نخواهد بود! آن طور که نشان داده شد، طراحی بدنه ی داخلی و خارجی خودرو ها نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کاملا چشم نواز. این طور که پیداست Driveclub چالش آفرین خواهد بود پس در هشتم اکتبر منتظر این بازی باشید.

باز هم سونی چندی از بازی های دو بعدی و کارتونی خود را برای همگان به نمایش می گذارد که نشان از اهمیت دادن بالای این شرکت به عناوین سرگرم کننده ی کم خرج دارد. اما باز هم هرچه باشد، سونی توانایی این را داشت تا بیش از این ها در کلن، سر و صدا به پا کند ولی شاید باز هم قصد دارد تا نیروی خود را بر توسعه ی کنسول خود و ساخت عناوین دیگری کند. خیلی ها انتظار معرفی نسخه ی دیگری از سری محبوب God Of War را داشتند اما اگر هم سونی قصد داشته باشد تا نسخه ای دیگر را از این بازی به بازار عرضه کند، معرفی آن را برای E3 2015 خواهد گذاشت. دو نمایشگاه معروف امسال نیز به پایان رسید و هر دو شرکت توانستند بهترین ها را برای پلیر های خود گرد آوری کنند. اما این آخر راه نیست، بلکه شروع آن است. این اولین Gamescom ای بود که میزبانی نسل هشتم را بر عهده داشت و قطعا سال های آینده برنامه های بهتری برای معرفی در دست سازندگان خواهد بود.

 

دانلود کنفرانس

 

دانلود زیر نویس